- Wat houdt bezemschoon opleveren in?
- Waar moet u rekening mee houden tijdens het bezemschoon opleveren?
- Waar begint u met schoonmaken?
- Klaar om uw huis bezemschoon op te leveren?
Gaat u binnenkort verhuizen of moet u halsoverkop het huis uit? Dan moet u uw woning waarschijnlijk bezemschoon opleveren aan de nieuwe verhuurders, kopers of uw huisbaas. Vaak is dit een grote klus. Tegenwoordig hebben (ver)huurders of kopers namelijk veel eisen en hoge verwachtingen. Daarom raden wij aan om goed voorbereid te zijn, zodat u uw woning snel en efficiënt bezemschoon kunt opleveren.
Maar wat betekent bezemschoon opleveren, of veegschoon opleveren, zoals het ook wel wordt genoemd eigenlijk? En waar moet u rekening mee houden? Waar begint u met schoonmaken? Dit zijn allemaal vragen die worden beantwoord in deze blog!
Wat houdt bezemschoon opleveren in?
Tijdens het tekenen van een huurcontract of verkoopovereenkomst, worden er verschillende voorwaarden in opgenomen. Eén hiervan is waarschijnlijk dat het huis bezemschoon opgeleverd moet worden. Kort samengevat komt dit erop neer dat u uw woning netjes achter moet laten, zodat de nieuwe bewoners er direct in kunnen trekken. Als definitie van bezemschoon opleveren kunt u het volgende hanteren:
De gehele woning ontdoen van alle losse elementen en afval, waarna u de vloeren schoonveegt.
U kunt het bezemschoon opleveren dus verdelen in twee onderdelen: het ‘veegschoon’ maken van de vertrekken en het verwijderen van losse zaken.
Veegschoon maken van ruimten
Allereerst moet de woning veegschoon worden gemaakt. De term geeft meteen al aan hoe schoon dit is: het is voldoende om stof en andere vuildelen van de vloer te verwijderen. Bezemen en het afval vervolgens van de vloer verwijderen is voldoende.
Verwijderen van losse zaken
Onder bezemschoon opleveren valt echter ook het verwijderen van losse zaken. Niet iedereen weet echter wat allemaal valt onder ‘losse zaken’ en om het nog ingewikkelder te maken verstaat elke verhuurder of eigenaar vaak nét iets anders onder bezemschoon opleveren. We adviseren daarom ook altijd goed in de overeenkomst te kijken wat er van u wordt verwacht.
Wilt u het echt goed aanpakken, dan kunt u met de nieuwe bewoner afspraken maken over het bezemschoon opleveren van uw koophuis. Zo komt u niet voor verrassingen te staan en gunt u de nieuwe bewoners een goede start!
Waar moet u rekening mee houden tijdens het bezemschoon opleveren?
Het begrip bezemschoon opleveren kan dus van betekenis verschillen. Om u nog wat meer idee te geven waar u aan kunt denken, geven we u nog wat voorbeelden:
- Veeg alle vloeren en verwijder eventuele vlekken.
- Verwijder stickers en lijmresten.
- Leeg en maak de afvalcontainers schoon.
- Veeg alle raamkozijnen en vensterbanken vrij van stof en vet.
- Laat de afvoerputjes van de douche, wastafels en toilet schoon achter.
- Zorg dat de keuken vrij is van vuil, vet en kalkaanslag.
- Maak alle ventilatieroosters ook stof en spinnenwebvrij.
- Zorg ervoor dat er geen spijkers en schroeven uitsteken.
Kortom, het huis bezemschoon opleveren is een redelijk grote klus, die nog eens bovenop de reguliere verhuizing komt. Het is daarom handig om gebruik te maken van onze verhuischecklist, zodat u alles overzichtelijk gepland heeft en waardoor u niet onnodig tijd verliest.
Waar begint u met schoonmaken?
Het beginnen met uw woning bezemschoon opleveren kan lastig zijn en we raden daarom aan om heel doelgericht te werk te gaan. De belangrijkste tip hierbij: begin met de ruimtes waar u later niet meer doorheen hoeft te lopen, zoals de slaapkamer en de badkamer. Starten met de keuken en de badkamer heeft daarom de voorkeur.
Nog een tip is om altijd van hoog naar laag te werken. Denk bijvoorbeeld aan inbouwkasten en plafonds. Wanneer die allemaal schoon zijn, begint u met de ramen en de muren. Tenslotte eindigt u met de vloer en bent u klaar om uw woning bezemschoon op te leveren!
Voorkom onnodige schoonmaakkosten
Wanneer u het zelf doet is het belangrijk dat u niets over het hoofd ziet. Vergeet u net iets schoon te maken, dan moet de verhuurder dat oplossen, waardoor ze u vervolgens onnodig kosten in rekening kunnen brengen. Let daarom goed op de volgende zaken om extra in rekening gebrachte schoonmaakkosten te voorkomen:
- Neem uw contract goed door en neem bij vragen contact op met uw verhuurder. Hierdoor is het duidelijk welke taken u moet doen.
- Vraag aan de nieuwe bewoners of ze eventueel meubels willen overnemen. Dit scheelt u tijd met het opleveren van uw huis.
- Check na het schoonmaken goed of er geen nieuwe beschadigingen zijn bijgekomen. Wanneer er nieuwe beschadigingen zijn ontdekt, raden wij aan om die zelf op te lossen indien mogelijk.
Belangrijk is dus om alles te checken en uw tijd te nemen om onnodige schoonmaakkosten te voorkomen. Het bezemschoon opleveren van uw huis is tenslotte geen wedstrijd!
Klaar om uw huis bezemschoon op te leveren?
Na het lezen van deze tips bent u klaar om uw huis snel, efficiënt en keurig achter te laten. Klinkt het verwijderen van alle meubels, stof en spinnenwebben nou te veel werk? Snel en Wel helpt u graag met uw woningontruiming. De kosten om uw huis bezemschoon op te leveren zijn per woning verschillend, omdat elke woning er anders uitziet. Ook de grootte van de woning is daarbij van belang. Neem daarom gerust contact met ons op voor meer informatie of vraag geheel vrijblijvend een offerte bij ons op wanneer u hulp nodig heeft bij uw woningontruiming of het bezemschoon opleveren van uw woning.