Verhuizen checklist huurwoning

verhuizen checklist huurwoning
  1. Wat regelen bij een verhuizing naar een huurwoning?
  2. Randzaken regelen
  3. Verhuisdagenverlof
  4. Inschrijven bij de gemeente
  5. Huurtoeslag aanvragen
  6. Verzekeringen regelen
  7. Vereniging van eigenaren (VVE)
  8. Kosten verhuizen naar huurhuis
  9. Meer weten of hulp nodig?

Gaat u binnenkort verhuizen naar een huurwoning? Wij helpen u graag goed op weg met een handige checklist met items waar u op moet letten, specifiek gericht op huurwoningen. Na het lezen van dit artikel kunt u met een gerust hart verhuizen, omdat u precies weet waar u op moet letten. Ook geven we u een handige afvinklijst die u kunt gebruiken tijdens de verhuizing.  

Wat regelen bij een verhuizing naar een huurwoning?

Bij een verhuizing naar een huurwoning komt een hoop kijken. Van het (ver)plaatsen van inboedel tot het regelen van alle nodige contracten en huurtoeslag. Maak vooral ook gebruik van onze checklist om te verhuizen voor alle reguliere zaken die u niet wilt vergeten. Daarnaast bekijken we hieronder stapsgewijs een aantal punten die u gaan helpen bij uw verhuizing naar de huurwoning. Zie deze punten als een checklist voor het verhuizen naar een huurwoning.

Randzaken regelen

First things first: randzaken die u van tevoren wilt regelen en die uw verhuizing makkelijker en aangenamer maken. Te beginnen met het op de hoogte brengen van uw oude huurbaas. 

Vaak geldt voor de oude woning een opzegtermijn. Om dubbele kosten te besparen wilt u uw oude woning tijdig opzeggen. Het beste moment om dit te doen is zo snel mogelijk, nadat u zeker weet dat u een nieuwe woning heeft. 

Vergeet niet eventueel eerder betaalde borg voor de woning terug te vragen. Dit kan soms om één of twee huurtermijnen gaan, dus flinke bedragen. Geld dat u ongetwijfeld in uw nieuw woning wilt steken. 

In sommige gevallen heeft u ook recht op een verhuiskostenvergoeding. Alles hierover leest u in onze blog over verhuiskostenvergoedingen.

Huurovereenkomst checken

In een huurovereenkomst staan de afspraken die u maakt met de verhurende partij. Veel van deze afspraken zijn vanzelfsprekend, maar veel zijn ook in de zogenaamde kleine lettertjes geschreven. Letterlijk of figuurlijk. In beide gevallen wilt u echter graag weten wat uw rechten en plichten zijn, dus het is aan te raden de huurovereenkomst grondig door te nemen en verduidelijking te vragen waar dat nodig is. Zo komt u niet voor onaangename verrassingen te staan en weet u waar u rekening mee moet houden. Ook weet u na het doornemen van de overeenkomst wat u van de verhuurder mag verwachten. 

Verhuisdagenverlof

In de meeste CAO’s zijn verhuisdagen opgenomen, waardoor u voor uw verhuizing verlof kunt opnemen. Deze vrije dagen gaan niet van uw normale verlofdagen af. Of u ook recht op verhuisdagenverlof, kunt u controleren aan de hand van uw CAO of uw contract, waar het meestal ook in staat. Nog meer over dit onderwerp leest u in onze blog over verhuisdagenverlof

Inschrijven bij de gemeente

Het volgende belangrijke punt is de inschrijving bij de gemeente. Meestal hoeft u zich niet uit te schrijven van uw oude adres, omdat dit automatisch gaat wanneer u zich inschrijft op een nieuw adres. Nu staan gemeenten over het algemeen niet bekend als instanties die dergelijke wijzigingen van de één op de andere dag geregeld hebben, dus is het aan te raden ook dit zo snel mogelijk te doen. Geef uw verhuizing, indien mogelijk, in ieder geval een maand voordat de verhuizing plaatsvindt door. Zo voorkomt u bijvoorbeeld dat u belangrijke post niet op tijd krijgt, of dat belangrijke post naar uw oude adres wordt gestuurd. 

Huurtoeslag aanvragen 

Valt uw totale inkomen binnen bepaalde grenzen, dan kunt u mogelijk aanspraak maken op huurtoeslag van de Belastingdienst. De huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten en de hoogte ervan is afhankelijk van uw inkomen en overige voorwaarden. Op de website van de Belastingdienst kunt u naast de aanvraag ook een proefberekening voor de huurtoeslag maken om te kijken hoe hoog deze voor u eventueel is. 

Verzekeringen regelen

De volgende belangrijke stap is het regelen van verzekeringen. Met name wanneer u op dit moment verzekeringen op uw naam heeft is dit een belangrijke stap. Wanneer u bijvoorbeeld in een studentenhuis woont, of bijvoorbeeld vanuit uw ouderlijk huis verhuisd naar uw nieuwe huurwoning, is het goed denkbaar dat u bepaalde woonverzekeringen niet heeft, terwijl deze bij eventuele schade of diefstal wel heel erg prettig zijn. Goed om te weten: u bent niet verplicht deze verzekeringen voor uw (huur)woning af te sluiten. 

Verzekeringen die handig zijn om te hebben: 

  • Inboedelverzekering
  • Aansprakelijkheidsverzekering
  • Rechtsbijstandverzekering
  • Overlijdensrisicoverzekering

Meer weten over deze verzekeringen en welke schade ze dekken? Op deze website vindt u er meer over. 

Vereniging van eigenaren (VVE)

Wanneer u een huis huurt, hoeft u geen bijdrage te leveren aan de vereniging van eigenaren. Zoals de naam al zegt, is dit aan de eigenaar van de woning die je betrekt. Dit kan een woningcorporatie zijn, maar ook een particuliere eigenaar. Het is echter wel aan te raden om inzicht te krijgen in wat er binnen de VVE geregeld is. Zo weet u namelijk ook welke kosten een huisbaas terecht óf onterecht aan u doorberekent. U kunt dit gemakkelijk doen door de huurovereenkomst naast het kostenoverzicht van de VVE te leggen. 

Contracten en abonnementen

Het volgende onderdeel op de checklist voor verhuizen naar een huurwoning zijn de contracten en abonnementen. Wist u dat de gemiddelde Nederlander in 2021 volgens het Nibud 14 abonnementen heeft en dat mensen steeds vaker vergeten deze op te zeggen wanneer ze er geen gebruik van maken? Zonde van het geld, dus genoeg reden om uw abonnementen en contracten voor uw verhuizing goed onder de loep te nemen. 

Niet álle abonnementen en contracten zijn even belangrijk voor de verhuizing, maar degenen die u in ieder geval niet moet vergeten zijn die voor gas, water en licht en TV en internet.   

Inspectie huurwoning

Het volgende belangrijke punt op de checklist voor uw huurwoning is de inspectie van de woning op het moment dat u de woning betrekt. Deze inspectie dient als nulpunt en een verhuurder zal u ook vragen deze te ondertekenen. Heeft de woning gebreken die u niet opmerkt, dan kan de verhuurder u hier op een later moment kosten voor in rekening brengen, omdat u de overeenkomst heeft getekend. Het is daarom belangrijk om de huurwoning goed te inspecteren, zodat u niet voor onaangename kosten komt te staan. Het beste is om dit samen met de verhuurder te doen, zodat hij meteen ziet wat de gebreken zijn en zodat jullie samen tot een oplossing kunnen komen. 

Kosten verhuizen naar huurhuis

Naast de punten van de checklist is er nog een punt om rekening mee te houden als het gaat om verhuizen naar een huurwoning: de kosten. Verhuizen naar een huurhuis verschilt echter wezenlijk niet erg van een verhuizing naar een ander type woning. Om een indicatie te krijgen van de kosten van verhuizen naar een huurhuis kunt u daarom het beste onze blog ‘De kosten van een verhuisbedrijf’ doornemen. Wilt u een exacte prijs voor uw verhuizing, dan kunt u altijd vrijblijvend een offerte bij ons opvragen. 

Meer weten of hulp nodig? 

U heeft nu de complete checklist voor verhuizen naar een huurwoning doorgenomen, zodat u goed voorbereid bent op uw aanstaande verhuizing. Wilt u echter nog meer tips lezen over verhuizen? Neem dan onze 25 onmisbare verhuistips door, voor een nog soepelere verhuizing. Uiteraard mag u ook altijd contact met ons opnemen voor verdere vragen. Wij staan voor u klaar.

Misschien vindt u dit ook interessant

Hulp nodig met verhuizen?

Chat openen
Hulp nodig?
Hallo!
Kunnen we u helpen?